Egzaminy coraz bliżej więc przyda się solidna powtórka z redagowania tekstu. Jeśli przystępujesz w tym roku do egzaminu ósmoklasisty, Twoim zadaniem będzie napisanie pracy, która uwzględni trzy podpunkty podane w poleceniu. Maturzysta natomiast będzie musiał odnieść się do czterech podpunktów i je rozwinąć. Jak za chwilę zobaczysz nie jest to wcale tak skomplikowane i na pewno sobie z tym poradzisz.
Pierwszym istotnym krokiem jest ustalenie stylu wiadomości, którą mamy napisać – formalny czy nieformalny? Obie formy mają podobną strukturę, ale bardzo różnią się od siebie słownictwem. E-mail prywatny piszemy do przyjaciół, natomiast umiejętność pisania w stylu formalnym będzie Ci potrzebna, aby napisać mail do przełożonego, instytucji lub kogoś obcego. W tych sytuacjach bezpieczniej i bardziej uprzejmie jest zachować ton oficjalny.
O ile w prywatnych e-mailach można pozwolić sobie na skróty, akronimy, luźniejszą strukturę, a nawet emotikony, pamiętaj, że w mailach oficjalnych należy wystrzegać się:
Uwaga: Słowa zapisane przy użyciu skrótów, np. 4U, bfr sql, CU, oznacza się jako błędy ortograficzne nawet w nieformalnych wiadomściach.
W mailu bardzo ważne są porządek i logika. Pamiętaj więc, że ta forma pisemna charakteryzuje się określoną strukturą, na którą składają się: nagłówek, wstęp, rozwinięcie, zakończenie i podpis. Każda z tych części to osobny akapit, a w przypadku rozwinięcia, nawet kilka akapitów, z których każdy poświęcony jest osobnemu zagadnieniu (kropce). Przejrzysty układ treści jest nie tylko wymagany na egzaminach, ale jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla odbiorcy.
Zadania egzaminacyjne mają wydrukowany nagłówek i wstęp. Dlatego w tym artykule skupię się na rozwinięciu. Każdą kropkę realizujemy minimum jednym dobrze rozbudowanym zdaniem. Na realizację podpunktu/kropki wystarczą maksymalnie trzy zdania i możesz być pewny/na, że w ten sposób nie przekroczysz limitu słów.
Czas na praktyczne wskazówki. Przyjrzyjmy się kilku przykładom z zeszłorocznych egzaminów oraz ich realizacji:
• opisz ciekawe miejsce, które zwiedziłeś(-aś) podczas wycieczki
Na początek przyjrzyj się dwóm przykładom, które nie rozwijają polecenia:
The lake looked wonderful.
The lake was big and wonderful.
W obu przypadkach mamy odniesienia, ale informacje nie zostały rozwinięte.
Porównaj teraz tą realizację:
The lake was big, wonderful and surrounded by the forest. (trzy bardziej rozbudowane odniesienia, więc tutaj uznamy ten punkt za rozwinięty) oraz kolejny dobry przykład:
This region is full of clear lakes and amazing forests. There are also wonderful rivers full of fish.
Jak widzisz, aby uznać realizację podpunktu za rozwiniętą musisz użyć co najmniej trzech słów/wyrażeń odnoszących się do trzech różnych aspektów tego podpunktu. Zilustruję to kolejnymi przykładami:
• zrelacjonuj sytuację, która spowodowała, że powrót z wycieczki się opóźnił
It was very stormy over the airport so our plane was delayed. We returned to Poland the next day.
• napisz, dlaczego zdecydowałeś(-aś) się na wycieczkę z biurem podróży.
Mark told me about this travel agency. I also chose it because it was popular. They had a lot of cheap trips.
Jeżeli nie masz pomysłu na rozwinięcie odwołaj się do swoich emocji np. I couldn’t believe it. That was amazing. I was surprised because… I was tired...
A oto przykład zastosowania w praktyce:
• wyraź opinię na temat przewodnika wycieczki
Our tour guide was great and knew a lot about the places we visited. That was amazing. I could listen to him for hours.
Sprawdzonym patentem na zakończenie w przypadku tekstu nieformalnego są zwroty:
A w przypadku e-maila formalnego:
Jak widzisz, napisanie e-maila nie jest wcale takie trudne. Koniecznie należy pamiętać o czytelnym podziale na akapity, limicie słów oraz trzymaniu się tematu podanego w poleceniu.
Kolejnym tekstem który musisz opanować jest wpis na blogu. W tym wpisie dowiesz się czym różni się on od e-maila.
Jeśli chcesz dowiedzieć się czegoś więcej o zmianach w tegorocznych egzaminach koniecznie zajrzyj do tego wpisu.