E8 - wypowiedź pisemna

YEC Admin
22 maja 2021
Strona główna
Blog
E8 - wypowiedź pisemna

Pora na kolejny artykuł w którym omówię jak poradzić sobie z redagowaniem tekstu w języku angielskim na egzaminie i nie tylko. 

Jeżeli widząc polecenie egzaminacyjne masz wrażenie pustki w głowie przeczytaj raz jeszcze na spokojnie i powoli treść zadania do napisania. Zastanów się, co trzeba zrobić, jaka jest sytuacja – zapoznaj się ze wszystkimi trzema kropkami. Nie pisz od razu na czysto - zacznij od brudnopisu. Jest on integralną częścią arkusza i nie podlega ocenie – wykorzystaj go!

Nie tłumacz polecenia

Po drugie, nie musisz używać tych samych słów, które są w poleceniu. Zadanie nie polega na dosłownym tłumaczeniu treści. Pamiętaj, jeśli nie wiesz jak po angielsku przetłumaczyć kropkę, zrób to w sposób opisowy- pomyśl o przykładach i synonimach. Popatrz na realizację tego punktu: 

• opisz ekwipunek jaki zabrałeś na wycieczkę, 

For a trip I took a tent and my camera. My tent is very small and light and the camera is good for taking pictures of nature.

Jak korzystać z brudnopisu

Brudnopis to bardzo ważne narzędzie. Pamiętaj, aby nie pisać tam pracy w języku polskim i później tłumaczyć w czystopisie na język angielski. Nigdy tego nie rób. Możesz w ten sposób wpaść w pułapkę, kiedy okaże się, że nie potrafisz przetłumaczyć pojedynczych słówek na język angielski. Najefektywniej wykorzystasz brudnopis jeśli na początku wypiszesz tam wszystkie słówka i zwroty, które kojarzą Ci się z tematem. Zacznij od burzy mózgu i zebrania słownictwa do każdej kropki w tym właśnie miejscu. 

Najczęściej polecenie dotyczy opisu jakiejś osoby, wydarzenia lub miejsca. Popatrz na przykłady z ubiegłorocznych egzaminów:

Przykład 1

• opisz osobę, która będzie się Wami opiekować podczas Waszego wyjazdu

Jeżeli masz opisać jakąś osobę, to wypisz te określenia wyglądu i cech charakteru, jakie pamiętasz np. blond hair, tall, funny, friendly . Gdy masz już słówka, ułóż z nich zdania. Na początek mogą to być proste pojedyncze zdania np He’s got blond hair. He is tall. He is funny and likes jokes. He is friendly.

Kolejnym krokiem jest połączenie tych zdań w jedną, bardziej rozbudowaną całość. 

The teacher who will go with my class is tall and friendly. He is also very funny and likes jokes.  

lub 

Mr Green will take care of us. He has got blond hair and loves telling jokes

sposoby na napisanie emaila na 10 punktów

Przykład 2

• napisz, co Twoja klasa dała tej koleżance w prezencie i opisz ten przedmiot

W tym przypadku musisz wybrać jakiś przedmiot, z którego opisem poradzisz sobie najlepiej, może to być:

a book - about flowers, big, with pictures

a T-shirt - loves jogging, with our class picture

Teraz kolej na ułożenie zdań:

We gave Ann a book about flowers. It was very big and had a lot of pictures inside.

We decided to give Ann a present. She loves jogging so we gave her a T-shirt with our class picture on it. 

Postępuj tak samo w przypadku kolejnych kropek, a zapewnisz sobie maksymalną liczbę punktów, ponieważ w tym przypadku nie tylko odnosisz się do tematu ale również rozwijasz go poprzez opis i przykłady.

Używaj zróżnicowanego słownictwa

Przed przepisaniem pracy do czystopisu warto jeszcze upewnić się czy nie używasz za często tych samych przymiotników. Jeśli zauważysz, że wszystko jest nice lub pretty warto zastąpić te słowa synonimami, aby uniknąć powtórzeń i oprócz środków językowych o wysokim stopniu pospolitości użyć kilku konkretnych przymiotników. Popatrz w jaki sposób zastąpić najczęściej używane przymiotniki:

  • nice - charming, cute, kind, friendly
  • good - fantastic, wonderful, amazing, awesome
  • happy - cheerful, delighted, on cloud nine
  • pretty - handsome, gorgeous, out of this world 
  • bad - awful, nasty
  • sad - unhappy, frustrated, miserable
  • scared - terrified, petrified 
  • angry - irritated, cross

Czas na gramatykę

Oprócz sprawdzenia, czy użyłeś/łaś właściwego czasu gramatycznego, zwróć uwagę na kolejność wyrazów w zdaniu. Jednym z najczęstszych błędów uczniów jest właśnie konstrukcja zdań. W języku angielskim budowa zdania jest bardzo ważna i ustalona. W języku polskim możesz powiedzieć: Piotr uderzył Tomka lub Tomka uderzył Piotr. W obu przypadkach tym agresorem jest Piotr. W języku angielskim zdania Peter hit Tom oraz Tom hit Peter mają zupełnie inne znaczenie. Za pierwszym razem Piotr bije Tomka, a za drugim to Tomek bije Piotra. 

Pamiętaj, że w języku angielskim zdania budujemy w taki sposób: 

podmiot + orzeczenie + reszta zdania 

Gdy masz już ogólny szkielet, czyli dwa lub trzy zdania do każdej kropki, czas abyś zastanowił/ła się czy nie pamiętasz jakieś struktury gramatycznej, którą dobrze opanowałeś/łaś, a której jeszcze nie użyłeś/aś. Może to być strona bierna, jakiś tryb warunkowy lub ciekawy idiom. Jeśli uda Ci się zastosować ją w Twojej wypowiedzi – oczywiście tak, aby zachować ogólny sens, na pewno Twój tekst zyska wiele pod względem bogactwa językowego.

Jestem przekonana, że po wykonaniu kilku ćwiczeń i skorzystaniu z tych wskazówek Twoja liczba punktów za to zadanie pozytywnie Cię zaskoczy. Powodzenia na egzaminie!

Więcej na temat pisania e-maila w języku angielskim dowiesz się z tego wpisu.

Your english corner

To szkoła, która jest miejscem spotkań uczniów i nauczyciela.
W odróżnieniu do innych szkół, tu każdy wnosi swoje doświadczenia, pomysły i inspiruje jeden drugiego.
ul. Nowa 15
84-100 Połczyno Bis, okolice Pucka
Copyright © 2025 Your English Corner
Wszelkie prawa zastrzeżone
Realizacja Your English Corner
Zapisz się homechevron-rightcomments