Zmiany w tegorocznych egzaminach oraz jak określać biegłość językową?

YEC Admin
21 stycznia 2021
Strona główna
Blog
Zmiany w tegorocznych egzaminach oraz jak określać biegłość językową?

Egzamin maturalny i egzamin ósmoklasisty to spore wyzwanie, ich wyniki decydują o przyjęciu do szkoły lub na wymarzone studia. Z powodu pandemii koronawirusa w roku 2021 oba egzaminy będą przeprowadzone w nieco zmienionej formie. Jak zatem wyglądać będą tegoroczne egzaminy z języka angielskiego?

Po pierwsze, nie będzie obowiązkowego ustnego egzaminu maturalnego. Jednak absolwenci, którzy starają się o przyjęcie na uczelnię zagraniczną, bądź maturzyści, którym wynik z części ustnej jest potrzebny w postępowaniu rekrutacyjnym do szkoły wyższej, będą mogli przystąpić do tego egzaminu. 

Po drugie, egzaminy przeprowadzane zostaną na podstawie wymagań egzaminacyjnych zawartych w dołączonych do rozporządzenia załącznikach, zawierających ograniczony zakres wymagań podstawy programowej oraz ograniczony zakres środków gramatycznych. W praktyce oznacza to, że na egzaminie maturalnym na poziomie podstawowym nie będzie czasu Present Perfect Continuous, Future Continuous, konstrukcji have/get something done, it’s (high) time, would rather, oraz zaimki nieokreślone: either ... or, neither … nor. 

Materiał na egzaminie maturalnym na poziomie rozszerzonym nie będzie obejmował inwersji stylistycznej, form emfatycznych, trybu łączącego, czasu Future Perfect Continuous oraz trybów warunkowych mieszanych.

Natomiast na egzaminie ósmoklasisty z listy środków gramatycznych wykreślono czas Past Perfect, mowę zależną, pytania pośrednie oraz II tryb warunkowy oraz zaimki wzajemne np.each other. 

Kolejne zmiany dotyczą obniżenia oczekiwanego poziomu biegłości językowej w skali ESOKJ

Dotychczas oczekiwanym poziomem biegłości na maturze podstawowej był poziom B1. Tak będzie w przypadku zadań zamkniętych czyli w zakresie rozumienia ze słuchu i rozumienia tekstów pisanych. Natomiast, w wypowiedziach pisemnych oczekiwany średni poziom biegłości językowej z zakresu środków językowych to A2+. Uczeń będzie musiał wykazać się umiejętnością napisania listu prywatnego lub wiadomości e-mail. W tym wpisie dowiesz się jak napisać wiadomość e-mail na 10 pkt.

Jeśli maturzysta wybierze język obcy nowożytny jako przedmiot dodatkowy zdawany na poziomie rozszerzonym, w przypadku zadań zamkniętych tj. czytanie i słuchanie ze zrozumieniem musi przygotować się na poziomie B2. Redagowanie tekstu sprawdzać będzie znajomość języka na poziomie biegłości językowej B1+. Tutaj pozostają znane  formy wypowiedzi tj. rozprawka, list formalny i artykuł (bez elementów opisu, relacjonowania, sprawozdania, recenzji oraz pogłębionej argumentacji). 

Zmiany na egzaminie ósmoklasisty 

Obniżono oczekiwany średni poziom biegłości językowej na egzaminie ósmoklasisty, w tym zakresu środków językowych w wypowiedziach pisemnych (w skali ESOKJ) do A2. Cały egzamin będzie trwał, tak jak dotychczas, 90 min, jednak MEN postanowiło zmniejszyć liczbę zadań otwartych sprawdzających umiejętność rozumienia ze słuchu, umiejętność reagowania i znajomość środków językowych oraz zadań zamkniętych sprawdzających rozumienie tekstów pisanych i znajomość środków językowych. Za rozwiązanie zadań z całego arkusza można uzyskać maksymalnie 55 punktów (5 pkt. mniej niż w latach ubiegłych).

Porównanie dotychczasowych wymagań egzaminacyjnych i wymagań w 2021 r. znaleźć możecie np. na stronach wydawnictwa Express Publishing: 

egzamin ósmoklasisty

egzamin maturalny poziom podstawowy

egzamin maturalny poziom rozszerzony

Jak zaplanować naukę tak aby efektywnie wykorzystać czas, który pozostał do egzaminu? Przeczytaj o tym w tym wpisie

.

A2, A2+, B1, B1+, B2 … Co mówią nam te skróty i co to jest ESOKJ?

Europejski System Opisu Kształcenia Językowego czyli Common European Framework of Reference for Languages (CEFR) jest międzynarodową normą używaną na całym świecie do opisu kompetencji językowych osób uczących się języków obcych. Umiejętności językowe opisane są w sześciostopniowej skali. Wprowadzenie tej skali ma wiele korzyści. Najważniejszą jest fakt, że instytucje edukacyjne, nauczyciele  oraz sami uczniowie i ich rodzice, mogą łatwo porównywać egzaminy i testy Cambridge English z innymi egzaminami w swoim kraju.  

Europejski System Opisu Kształcenia Językowego

Jak wyglądają więc szczegóły dotyczące międzynarodowych wymogów stopnia znajomości języka obcego na danym poziomie zaawansowania? Zacznijmy od początku.

Użytkownik początkujący

Osoba posługująca się językiem na poziomie  A1:

  • rozumie i potrafi stosować wyuczone, potoczne wyrażenia i budować bardzo proste wypowiedzi służące zaspokajaniu konkretnych potrzeb życia codziennego
  • potrafi przedstawiać siebie i innych
  • potrafi zadawać pytania dotyczące życia prywatnego, miejsca zamieszkania, znajomych i posiadanych rzeczy oraz odpowiadać na podobne pytania
  • potrafi prowadzić prostą rozmowę pod warunkiem, że rozmówca mówi wolno i wyraźnie oraz jest gotowy służyć pomocą

Osoba posługująca się językiem na poziomie A2:

  • rozumie wypowiedzi i często używane wyrażenia związane z najistotniejszymi sprawami ( np.: podstawowe informacje dotyczące rozmówcy, jego rodziny, zakupów, otoczenia, pracy)
  • potrafi porozumiewać się w typowych, prostych sytuacjach komunikacyjnych, wymagających jedynie bezpośredniej wymiany zdań na tematy znane i powtarzające się
  • potrafi w prosty sposób opisywać środowisko z którego się wywodzi i bezpośrednie otoczenie, a także wypowiadać się w sposób bardzo prosty na tematy związane z najważniejszymi potrzebami

Użytkownik samodzielny

Osoba posługująca się językiem na poziomie B1:

  • rozumie znaczenie głównych wątków przekazu zawartego w jasnych, standardowych wypowiedziach, które dotyczą znanych jej spraw i zdarzeń typowych dla pracy, szkoły, czasu wolnego etc. 
  • potrafi radzić sobie w typowych sytuacjach związanych z podróżą do kraju, w którym używa się danego języka
  • potrafi tworzyć proste, spójne wypowiedzi ustne i pisemne na tematy, które są jej znane bądź ją interesują. 
  • potrafi opisywać wydarzenia i doświadczenia, osobiste oraz plany, projekty i marzenia dotyczące przyszłości

Osoba posługująca się językiem na poziomie B2:

  • rozumie znaczenie głównych wątków przekazu zawartego w złożonych tekstach na tematy konkretne i abstrakcyjne, oraz potrafi zrozumieć dyskusję z użyciem języka specjalistycznego, jeśli dotyczy tematyki zawodowej
  • potrafi porozumiewać się na tyle płynnie i spontanicznie, by prowadzić normalną rozmowę z rodzimym użytkownikiem języka, bez szczególnego wysiłku dla którejkolwiek ze stron
  • potrafi formułować jasne i szczegółowe wypowiedzi ustne lub pisemne dotyczące wielu tematów oraz wyrazić swoje stanowisko w sprawach będących przedmiotem dyskusji, przedstawiając wady i zalety różnych rozwiązań

Użytkownik zaawansowany

Osoba posługująca się językiem na poziomie C1:

  • potrafi zrozumieć wymagające, obszerne teksty dotyczące bardzo różnorodnych tematów. Czytając i słuchając potrafi zrozumieć nie tylko podstawowy komunikat, ale także podteksty, znaczenia ukryte i nastawienie autora tekstu
  • potrafi wypowiadać się płynnie, szybko i swobodnie dobierając właściwe sformułowania
  • skutecznie i swobodnie potrafi posługiwać się językiem w kontaktach towarzyskich i społecznych, edukacyjnych bądź zawodowych
  • potrafi formułować przejrzyste, dobrze skonstruowane, szczegółowe wypowiedzi pisemne dotyczące szerokiego zakresu tematów posługując się regułami gramatycznymi oraz narzędziami językowymi służącymi organizacji wypowiedzi ustnej oraz pisemnej w sposób wskazujący na bardzo dobre opanowanie języka

Osoba posługująca się językiem na poziomie C2 

  • może z łatwością zrozumieć praktycznie wszystko, co słyszy lub czyta
  • potrafi odtwarzać i relacjonować informacje pochodzące z różnych źródeł, pisanych lub mówionych, w spójny i płynny sposób odtwarzając zawarte w nich tezy i wyjaśnienia
  • potrafi wyrażać swoje myśli płynnie, spontanicznie i precyzyjnie, uwydatniając odcienie znaczeniowe nawet w bardziej złożonych wypowiedziach

Your english corner

To szkoła, która jest miejscem spotkań uczniów i nauczyciela.
W odróżnieniu do innych szkół, tu każdy wnosi swoje doświadczenia, pomysły i inspiruje jeden drugiego.
ul. Nowa 15
84-100 Połczyno Bis, okolice Pucka
Copyright © 2025 Your English Corner
Wszelkie prawa zastrzeżone
Realizacja Your English Corner
Zapisz się homechevron-rightcomments